JOIN US AT THE XII CELLO WORKSHOPS: 7 - 15 JULY 2025, AUGUSTÓW
It is with great satisfaction and joy that we invite all lovers of music and of the sound of the cello to another, 13th Masterclass & Cello Festival in Augustów. Once again we will be developing our cello passion in the capital and the heart of the Augustów Primeval Forest.
As every year, we are running a course of individual lessons, playing in cello ensembles and we will also be creating a cello orchestra to nurture the unifying power of music.
CELLO WORKSHOPS IN AUGUSTÓW
Masterclass & Cello Festival
Masterclass Chamber music
Inauguration concert
Cello orchestra concert Concert of cello chamber music ensembles Cello Flash Mob
Polski wiolonczelista, absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Bauera (dyplom z wyróżnieniem oraz Medalem Magna cum Laude) oraz Instytutu Muzykologii na Uniwersytecie Warszawskim (I nagroda w Konkursie im. Z.Lissy na najlepszą pracę magisterską).
Studiował także w Leopold Mozart Zentrum w Augsburgu pod kierunkiem Juliusa Bergera.
Koncertuje w wielu krajach Europy, USA i Korei często prezentując własne opracowania i kompozycje. Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Rudolfinum w Pradze, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie, Konserwatorium im. P.Czajkowskiego w Moskwie, Teatrze Ermitaż w Sankt-Petersburgu, Filharmoni Westfalskiej (Konzerthaus Dortmund), Filharmonii Słowackiej w Bratysławie, Filharmonii Narodowej w Warszawie czy Studio S1 PR im.W.Lutosławskiego.
Jest zapraszany do udziału w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych, między innymi w festiwalu BBC Proms w Londynie, Muzyczny Olimp w Sankt-Petersburgu, Chopin i Jego Europa, Kammermusikfest Lockenhaus, Wartburg Festival oraz Meklenburg-Vorpommern Festival. Współpracuje ze znakomitymi zespołami, m.in. Prague Chamber Orchestra, St.Petersburg Camerata, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, City of London Sinfonia, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, a także z wieloma wybitnymi muzykami, takimi jak Urszula Kryger, Olga Pasiecznik, Ewa Pobłocka, Krzysztof Jakowicz, Nelson Goerner, Krzysztof Jabłoński czy Jose Gallardo. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World organizowanego przez Kronberg Academy koncertował wspólnie z Gidonem Kremerem, Yuri Bashmetem i Tatjaną Grindenko. Występował pod batutą znakomitych dyrygentów, m.in. Andrzeja Borejko, Tadeusza Strugały i Antoniego Wita i Andresa Mustonena.
Był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach i festiwalach muzycznych. W 2007 roku został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury przyznaną przez TVP Kultura.
W czerwcu 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J.Haydna. Za płytę tę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Jego najnowszy album płytowy, zrealizowany przy współudziale pianistki Aleksandry Świgut i wydany nakładem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina poświęcony jest muzyce R. Schumanna.
Marcin Zdunik dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego. Gra na wiolonczeli wykonanej przez Wojciecha Topę.
Dorota Bojarczuk
Wiolonczela - Cello Class
Director
Graduate of the State School of Music and Music Academy in Gdańsk in the class headed by Prof. Krzysztof Sperski and of the Luzern Music Conservatory (Switzerland) in the class headed by Mark Jerie.
The originator of the Music Workshops in Augustów, where she comes from and where she began her musical education with Ewa Drzemicka.
Robert Cohen, Marija Czajkowska, Gerhard Mantel, Peter Leisegang, Roman Jabłoński, Reiner Faupel - these are other outstanding tutors and cellists who helped her develop her cello skills during workshops in Sobernheim, Vienna, Zurich, Weimar and Gdańsk. She studied chamber music with Anna Prabucka-Firlej, Krzysztof Sperski, Brandis Quartet (Berlin) and Altenberg Trio (Vienna).
In 2018 she received the award of the Mayor of Toruń, as well as multiple awards for outstanding preparation of students at national and international competitions. Together with her husband, accordionist Tomasz Bojarczuk, she forms the Bojarczuk Family Ensemble.
She is currently associated with the Toruń Symphony Orchestra and the Music School Complex in Toruń.
Adam Krzeszowiec
Polish Cello Quartet
Adam Krzeszowiec urodził się w 1987 roku w Katowicach.
Jest laureatem międzynarodowych konkursów wiolonczelowych w Londynie, Paryżu, Hradec, Warszawie, Katowicach, Dąbrowie Górniczej oraz półfinalistą konkursów im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie oraz konkursu im. Mścisława Rostropowicza w Paryżu.
W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Pawła Głombika oraz otrzymał nagrodę specjalną Rektora. Studiował również w Hochschule fur Musik und Tanz w Kolonii pod kierunkiem prof. Fransa Helmersona oraz w Chapelle Musicale Reine Elizabeth w Brukseli pod kierunkiem Gary Hoffmana.
Występował jako solista i kameralista w największych salach europy takich jak: Wigmore Hall w Londynie, Victoria Hall w Genewie, Salle Gaveau w Paryżu czy Sali im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie.
Współpracował z takimi orkiestrami jak NOSPR, Filharmonia Śląska, Śląska Orkiestra Kameralna, Polska Orkiestra Radiowa, Filharmonia Koszalińska, Filharmonia Zielonogórska, Kansai Phipharmonic Orchestra, Morphing Vienna Chamber Orchestra, “Arcata” Stuttgart Kammerorchester, Orchestre de Chambre de Wallonie, Orkiestra Kameralna AUKSO, Bratysławska Orkiestra Kameralna, Leopolis Chamber Orchestra.
Został zaproszony do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych w Verbier i Gstaad (Szwajcaria), gdzie po występach solowych oraz kameralnych otrzymał nagrody specjalne "Firmenich Cello Prize" oraz "Prix Phillip Chaignat". Wziął również udział w koncercie "Mischa Maisky Carte Blanche" na osobiste zaproszenie maestro Maiskiego.
Jako kameralista występował w ramach festiwali - Seiji Ozawa Academy, Schleswig-Holstein Musik Festival, Verbier Festival, Ensemble Festival w Książu, Podium Festival. Od 2010 roku tworzy duet z pianistką Anną Gburek, z którą otrzymał wyróżnienie na I Konkursie Duetów z Fortepianem w Warszawie oraz pierwszą nagrodę na 11. Konkursie Muzycznym “Premio Citta di Padova” w Padwie (Włochy).
Brał udział w kursach mistrzowskich, gdzie doskonalił swoje umiejętności współpracując ze światowej sławy wiolonczelistami takimi jak: Heinrich Schiff, Miklos Perenyi, Gustav Rivinius, David Geringas, Pieter Wispelwey.
Był stypendystą Ministra Kultury, Prezydenta Miasta Katowice, Marszałka Województwa Śląskiego, oraz laureatem programu stypendialnego "Młoda Polska" Narodowego Centrum Kultury. Otrzymał również nagrodę fundacji YAMAHA.
Został nominowany do nagrody Fryderyk 2013 za nagranie koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz wraz z Sinfonią Iuventus.
Od 2012 roku jest koncertmisrzem grupy wiolonczel w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz jest asystentem w katedrze instrumentów smyczkowych w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Adam gra na XVIII-wiecznym instrumencie Rafaelo Gagliano, który jest własnością Związku Polskich Artystów Lutników.
Aleksander Dębicz
Improvisation
ALEKSANDER DĘBICZ jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów oraz kompozytorem.
Punktem wyjścia dla działalności artystycznej Aleksandra Dębicza jest improwizacja oraz autorska muzyka, którą często łączy z repertuarem klasycznych mistrzów. W jego twórczości od lat przejawia zamiłowanie do sztuki filmowej i to właśnie w tym kierunku kompozytorskim obecnie podąża.
W 2015 roku na debiutanckiej płycie „Cinematic Piano” (Warner Classics) wydał cykl 12 własnych kompozycji inspirowanych sztuką filmową. Od tego czasu skomponował muzykę do filmów, słuchowisk i przedstawień teatralnych, nawiązując m. in. współpracę z Teatrem Polskim w Warszawie. Za muzykę do słuchowiska Polskiego Radia „Anna Karenina” w reż. Katarzyny Michałkiewicz otrzymał nagrodę na festiwalu Dwa Teatry 2019.
W 2018 roku ukazał się trzeci album artysty - „Invention” (Warner Classics). Dębicz zaprezentował na nim swoją interpretację kompletu Inwencji i Sinfonii J. S. Bacha oraz autorskie kompozycje inspirowane Bachem i muzyką hip-hopową. Płyta została nominowana do Fryderyka 2019 i zebrała szereg bardzo entuzjastycznych recenzji. W kwietniu 2019 roku wydany został nowy utwór Aleksandra Dębicza „The Union”, skomponowany z okazji 15. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej. W tym samym roku artysta skomponował utwór „PasaCatedral” na gitarę koncertującą, obój, fortepian i smyczki na zamówienie festiwalu Akademia Gitary. Kompozycja ta została wykonana w najstarszych polskich katedrach - w Gnieźnie, Kołobrzegu i Poznaniu. Solistą był wówczas wybitny gitarzysta Łukasz Kuropaczewski. W 2020 roku Aleksander Dębicz skomponował utwór „Victoria 1920” na uroczystość upamiętniającą rocznicę Bitwy Warszawskiej.
Dębicz współtworzy duety z wybitnymi muzykami, z którymi opracował już kilka oryginalnych programów, opartych na muzyce klasycznej i improwizacji. Z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem nagrał m.in. znakomicie przyjęty dwupłytowy album „Bach Stories” (Warner Classics), nominowany do Fryderyka 2018. Z saksofonistą Szymonem Nidzworskim skomponował i nagrał muzykę do filmu „Dotknięcie” w reż. Katarzyny Michałkiewicz.
W 2021 roku ukazał się czwarty album Dębicza „Adela” z własnymi kompozycjami i aranżacjami (Warner Classics), który artysta nagrał w duecie z gitarzystą Łukaszem Kuropaczewskim i z gościnnym udziałem kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego.
Aleksander Dębicz, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej. Koncertował zarówno w Polsce, jak i za granicą (m.in. Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Rumunia, Włochy, Austria, Turcja).
W trakcie swojej kariery zdobył wiele nagród, m.in. w 2013 roku zwyciężył w Transatlantyk Instant Composition Contest, jedynym na świecie konkursie symultanicznej improwizacji do filmu.
Maria Leszczyńska-Thieu
Wiolonczela
Maria Leszczyńska-Thieu naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku ośmiu lat, w klasie Michała Nyżnyka, a następnie kontynuowała u prof. Marcina Zdunika.Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. Andrzeja Bauera. Obecnie studiuje pod opieką prof. Pietera Wispelweya w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie.
Wielokrotnie brała udział w konkursach wiolonczelowych i kameralnych, zdobywając czołowe lokaty, m.in.: II miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Liezen, I miejsce na XVIII Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Smyczkowych Bohdana Warchala w Dolnym Kubinie, czy II miejsce na 56. Międzynarodowym Konkursie Ludwiga van Beethovena w Hradec nad Moravicí.
Od 2013r. wraz z Ewą Pobłocką i Ewą Leszczyńską współtworzy zespół Multi Trio, jest także członkiem zespołów Warsaw Trio oraz Upbeat Piano Trio.
Maria Leszczyńska-Thieu swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, pod okiem takich profesorów jak: Danjulo Ishizaka, Kazimierz Michalik, Arto Noras, czy Wolfgang Emanuel Schmidt. Otrzymała Stypendia Artystyczne: im. Franciszka Wybrańczyka Fundacji Sinfonia Varsovia, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, DAAD oraz Deutschland Stipendium.
Artystka z powodzeniem aranżuje różnorodny repertuar na zespoły kameralne; od kilku lat jej opracowania wykonywane są przez uczestników Augustowskich Warsztatów Wiolonczelowych, a w 2019 roku dwa z nich zostały zaprezentowane podczas Balu Filharmoników Wiedeńskich przez zespół wiolonczelowy Scandinavian Cello School prowadzony przez Jacoba Shaw. W 2022 roku rozpoczęła także działalność pedagogiczną prowadząc klasę wiolonczeli oraz zespołów kameralnych podczas X Augustowskich Warsztatów Wiolonczelowych.
Jacob Shaw
Wiolonczela
Over the last 15 years international award-winning cellist Jacob Shaw has grown to occupy a pivotal role in the classical music industry as an educator, curator, and cultural consultant for global projects.
He has performed over 5 continents to critical acclaim - The Strad described his playing as “Spellbinding... a touch of true poetry” - regularly appearing in prestigious venues such as Carnegie Hall, Seoul Arts Center & Musikverein Wien. He has twice been invited to play at the Ball of the Vienna Philharmonic Orchestra, whilst his performances and recordings are often broadcast worldwide.
In 2016, Jacob founded the Scandinavian Cello School (SCS), a pioneering education initiative for young musicians based at “The Musical Farm” in Denmark. SCS has gained international repute as a unique institution, including a viral story that was on the front page of the New York Times and seen over 2.1 billion times in almost all major media outlets worldwide. Through SCS, his innovative teaching methods and projects have significantly impacted and launched students' careers worldwide - soon to be featured in an international documentary by Good Company Pictures.
Passionate about teaching, he is Professor of Cello at the Royal Northern College of Music (RNCM) in Manchester, UK. Previously he held the “Gaspar Cassado” chair as Professor of Cello in Academia Marshall in Barcelona, Spain. He gives masterclasses internationally, is often invited to the jury at international competitions and collaborates with the cello class of Musikhochschule Münster, Germany as Guest Professor.
Recognized for his entrepreneurial spirit, Jacob has been a driving force in education and business development within the classical music industry. He is known as a pioneer in diversifying and rejuvenating classical music audiences, leading significant collaborations with many other art forms - from fine dining to dance and setting up numerous social and cultural projects. Through SCS consultancy he has project led albums for artists on major music labels and consulted for various industry leaders (Deutsche Grammophon, The Philharmonic Brass / Decca, Warner, Julian Rachlin..). Recently he was honored with Denmark's national radio DRP2 “Firesoul” award for his contributions to music and named a top business talent by the Berlingske newspaper.
He won major national and international prizes during his studies at the Yehudi Menuhin School, Ecole Normale de Musique de Paris (Genevieve Teulieres), Augsburg Hochschule (Julius Berger) and Royal Danish Academy of Music. Further periods took place in the USA with Janos Starker and in France with Roland Pidoux.
Following his recovery from stage 4 cancer (Burkitt's Lymphoma) in 2022, Jacob is a fierce campaigner and supporter of cancer charities and nurses rights. He is a keen amateur chef and spends his free time striving to become self-sufficient in the Danish countryside with his partner and their two young daughters!
Zuzanna Sosnowska
Wiolonczela
Zuzanna Sosnowska to jedna z najwybitniejszych polskich wiolonczelistek młodego pokolenia, aktywna solistka, kameralistka i pedagog. Jest zwyciężczynią (I nagroda ex aequo) X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie oraz laureatką ponad 20 nagród na konkursach międzynarodowych na 3 kontynentach. Regularnie koncertuje solo, w duecie Sosnowska-Garcías oraz jako członek Tansman Trio i Ensemble Esperanza w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Norwegii, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Chorwacji, Włoszech i Namibii. Jako solistka występuje z czołowymi polskimi i zagranicznymi orkiestrami takimi jak m.in. Orkiestra Filharmonii Narodowej, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, AUKSO, Orquestra Cambra de Mallorca, Orchestra Nazionale de la RAI w Turynie, Metamorphosen Berlin czy Philharmonisches Orchester der Hansestadt Lübeck pod batutą m.in. A. Wita, T. Strugały, M. Mosia, D. Runtza, M. Klauzy, A. Humali, M. J. Błaszczyka, S. Bywalca czy A. Klocka.
Wiolonczelistka występowała m.in. w Elbphilharmonie w Hamburgu, Beethoven-Haus w Bonn, na Zamku Królewskim w Warszawie czy Auditorio Nacional w Madrycie. Jej koncerty transmitowane były w Programie 2 Polskiego Radia, Norddeutsche Rundfunk, Radio Nacional España, na platformie Idagio i Telewizji Allegro HD. Wraz z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Bassem Akiki artystka dokonała również nagrania I Koncertu Wiolonczelowego G. Bacewicz dla Polskiego Radia.
Zuzanna Sosnowska z wyróżnieniem ukończyła studia w Hochschule für Musik w Weimarze w klasie prof. W.E.Schmidta i w Escuela Superior de Música Reina Sofia w Madrycie u prof. J.P.Maintza jak również prestiżowe studia podyplomowe Konzertexamen w Musikhochschule w Lubece u prof. T. Svane. W 2019 i 2020r. otrzymała nagrodę specjalną Królowej Hiszpanii, jest również stypendystką Fundacji Y. Menuhina, programu Villa- Musica oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Aktywność koncertową łączy z pedagogiczną pasją - od 2022r. prowadzi klasę wiolonczeli w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii oraz dzieli się z entuzjazmem zdobytą wiedzą i doświadczeniem podczas kursów mistrzowskich w Polsce, Niemczech, Hiszpanii i Namibii.